Prace interwencyjne - oznacza to zatrudnienie bezrobotnego przez pracodawcę, które nastąpiło w wyniku umowy zawartej ze Starostą białobrzeskim w imieniu, którego na podstawie udzielonego upoważnienia występuje Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Białobrzegach .
Pracodawca będący organizatorem prac interwencyjnych może otrzymać refundację części kosztów poniesionych na wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia społeczne, z tytułu zatrudnienia skierowanych osób bezrobotnych do wysokości 100% zasiłku dla bezrobotnych i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.
Pracodawcą, który może organizować prace interwencyjne jest jednostka organizacyjna, chociażby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudnia co najmniej jednego pracownika oraz przedsiębiorca nie zatrudniający pracownika na zasadach przewidzianych dla pracodawców.
Prace interwencyjne nie mogą być organizowane przez pracodawców będących:
Prace interwencyjne mogą być organizowane u pracodawców, którzy:
Pracodawcą może być podmiot nie prowadzący działalności gospodarczej, który nie jest beneficjentem pomocy publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej tj. Dz. U. z 2007r. Nr 59, poz. 404 oraz z 2008r. Nr 93, poz. 585. oraz podmiot prowadzący działalność gospodarczą - beneficjent pomocy publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej tj. Dz. U. z 2007r. Nr 59, poz. 404 oraz z 2008r. Nr 93, poz. 585.
Zgodnie z art. 2 pkt 16) ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej Dz. U. z 2007r. Nr 59, poz. 404 oraz z 2008r. Nr 93, poz. 585 przez beneficjenta pomocy należy rozumieć podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w tym podmiot prowadzący działalność w zakresie rolnictwa lub rybołówstwa, bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania, który otrzymał pomoc publiczną;
Do prac interwencyjnych zorganizowanych u pracodawcy prowadzącego działalność gospodarczą - beneficjenta pomocy publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej Dz. U. z 2007r. Nr 59, poz. 404 oraz z 2008r. Nr 93, poz. 585 może zostać skierowana osoba:
lub
Do prac interwencyjnych zorganizowanych u pracodawcy, którego nie dotyczy pomoc publiczna może zostać skierowana osoba spełniająca jeden z warunków art. 49 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, tzn. jest osobą:
W przypadku beneficjentów pomocy publicznej prace interwencyjne są pomocą w formie subsydiów płacowych na rekrutację pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji i bardzo niekorzystnej sytuacji , jeżeli utworzone miejsce pracy powoduje wzrost netto:
w porównaniu ze średnią z ostatnich 12 miesięcy.
W przypadku, gdy rekrutacja takich pracowników nie powoduje wzrostu netto liczby pracowników w danym przedsiębiorstwie w porównaniu ze średnią z ostatnich 12 miesięcy, powodem zwolnienia zapełnionego w ten sposób etatu lub etatów ma być dobrowolne rozwiązanie stosunku pracy, niepełnosprawność, przejście na emeryturę z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego, dobrowolne zmniejszenie wymiaru czasu pracy lub zgodne z prawem zwolnienie za naruszenie obowiązków pracowniczych, a nie redukcja etatu.
Pracownik zatrudniony w ramach pomocy w formie subsydiów płacowych na rekrutację pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji jest uprawniony do nieprzerwanego zatrudnienia przez okres 12 miesięcy, w bardzo niekorzystnej sytuacji przez okres 24 miesięcy, a pracodawca może rozwiązać umowę o prace tylko w przypadku naruszenia przez pracownika obowiązków pracowniczych.
Maksymalna intensywność pomocy brutto na rekrutacje pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji i bardzo niekorzystnej sytuacji nie może przekroczyć 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą (kosztami tymi są ponoszone przez pracodawcę koszty płac nowych pracowników, na które składają się wynagrodzenia brutto oraz opłacone od wynagrodzeń obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne za okres 12 lub 24 miesięcy).
Refundacja uzyskana z tytułu prac interwencyjnych stanowi pomoc publiczną w odniesieniu do pomocy państwa w zakresie zatrudnienia.